De comeback van de nieuwsbrief

door | 18.12.2014

Comeback? Ja, een comeback. Want terwijl merken en marketeers zichzelf de afgelopen jaren vooral een slag in de rondte hebben getwitterd en likes hebben verzameld op Facebook, wordt het ze ondertussen knap lastig gemaakt om op te blijven vallen. Updates worden door Facebook steeds beter verstopt en tweets zijn tien minuten later alweer vergeten, omdat het Sinterklaasjournaal begint. Om nog maar te zwijgen over mensen die steeds vaker willen ontsnappen aan de overload op alle kanalen.

Dus weg van het geschreeuw en volle aandacht voor de dingen waar we van houden (zonder push-notificaties). En daar komen ineens weer nieuwsbrieven om de hoek kijken. Ouderwetse nieuwe media, als we dat onderscheid nog mogen maken. Maar waarom zijn ze ooit een beetje suf geworden, terwijl er eigenlijk niets mooier is dan een nieuwsbrief? Ontvangers die updates van jou willen ontvangen op hun meest intieme online plekje: hun inbox. Niet omdat ze toevallig ooit een grappig plaatje op Facebook hebben geliket, maar omdat ze daar expliciet (expliciet dus!) om hebben gevraagd.

 

Lang leve de nieuwsbrief!

En daarom hebben we voor de marketeers onder jullie hieronder onze favoriete nieuwsbrieven op een rij gezet. Ontbreekt een absolute mustread? Laat het ons weten, dan vullen we deze post aan met toffe suggesties.

 

Strands of Genius

Nieuwsbrief_Strandsofgenius

We beginnen met de fijnste nieuwsbrief van allemaal en dat is vooralsnog Strands of Genius van Rosie & Faris. Twee creatief strategen die van alleen maar mooie, slimme en briljante dingen houden en dat wekelijks voor je samenvatten in een overzichtelijke en snelle nieuwsbrief. Ook hebben? Aanmelden doe je hier en eerdere edities vind je hier.

 

Warped

Nieuwsbrief_Warped

Warped is de persoonlijke nieuwsbrief van Kris Hoet, digitale eindbaas bij Duval Guillaume. Via Warped gooit hij wekelijks je inbox vol met toffe ideeën, mooie campagnes, fijne stukjes om te lezen en nog veel meer andere vette digitale spelerij. Snuffelen in het archief doe je hier en aanmelden kan hier.

 

Dispatch

Nieuwsbrief_Undercurrent

Dispatch is de nieuwsbrief van Undercurrent: een organisatie die zich bezig houdt de impact en mogelijkheden van digitale innovatie voor organisaties. Wekelijks filteren ze de beste artikelen, zodat je niets meer hoeft te missen. Van Amazon die op zoek is naar drone-piloten tot aan de rekensom van Spotify over de royalties voor Taylor Swift: ideaal voer voor op de zondag. Hier kun je eerdere nieuwsbrieven bekijken en aanmelden doe je via dit formulier.

 

All The Small Things

Nieuwsbrief_AllTheSmallThings

Thijs Vrolix is een design denker en maker en verrast je elke woensdag met een nieuwsbrief over digitale innovatie, strategie en vooral veel design. Altijd een fijne samenvatting van wat er op deze gebieden speelt en hoe design thinking innovatie en vernieuwing stimuleert. Aanmelden mag hier en een voorbeeld van een nieuwsbrief vind je hier.

 

Only Dead Fish

Nieuwsbrief_OnlyDeadFish

Neil Perkin verzamelt, filtert en bundelt digitale goodness in één wekelijkste update. Food for thought waarvoor je je hier kunt aanmelden en grasduinen in eerdere edities mag hier.

 

Bonus #1: nieuwsbrieven die worden aangeraden via de twitters zijn 5 Intriguing Things van Alexis Madrigal, Dark Matter van strategie en design bureau Almighty en Fraggle!

Bonus #2: ook EPIC heeft natuurlijk een superboeiende nieuwsbrief.

MEER BLOGS »

Verzekerd van zorg bij de ZGT

Het is alweer eind van het jaar en dat betekent dat we ons allemaal weer mogen verdiepen in de zorgverzekering. Maar hoe zit dat ook alweer? Waar moet je op letten? Wanneer moet je opzeggen? Hoe stap je over? Hoe zat het ook alweer met vrije artskeuze? Kan ik nog bij m’n vertrouwde ziekenhuis terecht?

Lees meer

Sheltersuits van Hibernate

De Sheltersuit Foundation is een initiatief van Bas Timmer en Alexander de Groot. Samen met vrijwilligers, stagiaires én vluchtelingen ontwikkelen en produceren ze speciale pakken voor thuislozen. Sheltersuits zijn water- en winddicht, zitten knettercomfortabel en worden dankzij sponsoren gefabriceerd van het allerbeste materiaal. Dankzij donateurs worden sheltersuits ook nog eens gratis verstrekt, zodat zo min mogelijk thuislozen komende winter in de kou hoeven te overnachten.

Lees meer

Nieuwe website Pieter van den Hoogenband

Dat we van sport houden mag geen verrassing zijn. Niet alleen met onze eigen cycloclub, maar ook omdat we nu naast Annette Gerritsen en Femke Heemskerk ook Pieter van den Hoogenband aan een nieuwe website hebben geholpen.

Lees meer