De comeback van de nieuwsbrief

Comeback? Ja, een comeback. Want terwijl merken en marketeers zichzelf de afgelopen jaren vooral een slag in de rondte hebben getwitterd en likes hebben verzameld op Facebook, wordt het ze ondertussen knap lastig gemaakt om op te blijven vallen. Updates worden door Facebook steeds beter verstopt en tweets zijn tien minuten later alweer vergeten, omdat het Sinterklaasjournaal begint. Om nog maar te zwijgen over mensen die steeds vaker willen ontsnappen aan de overload op alle kanalen.

 

Ouderwetse nieuwe media

Dus weg van het geschreeuw en volle aandacht voor de dingen waar we van houden (zonder push-notificaties). En daar komen ineens weer nieuwsbrieven om de hoek kijken. Ouderwetse nieuwe media, als we dat onderscheid nog mogen maken. Maar waarom zijn ze ooit een beetje suf geworden, terwijl er eigenlijk niets mooier is dan een nieuwsbrief? Ontvangers die updates van jou willen ontvangen op hun meest intieme online plekje: hun inbox. Niet omdat ze toevallig ooit een grappig plaatje op Facebook hebben geliket, maar omdat ze daar expliciet (expliciet dus!) om hebben gevraagd.

 

Mustreads

En daarom hebben we voor de marketeers onder jullie hieronder onze favoriete nieuwsbrieven op een rij gezet. Ontbreekt een absolute mustread? Laat het ons weten, dan vullen we deze post aan met toffe suggesties.

 

Strands of Genius

We beginnen met de fijnste nieuwsbrief van allemaal en dat is vooralsnog Strands of Genius van Rosie & Faris. Twee creatief strategen die van alleen maar mooie, slimme en briljante dingen houden en dat wekelijks voor je samenvatten in een overzichtelijke en snelle nieuwsbrief. Ook hebben? Aanmelden doe je hier en eerdere edities vind je hier.

Warped

Warped is de persoonlijke nieuwsbrief van Kris Hoet, digitale eindbaas bij Duval Guillaume. Via Warped gooit hij wekelijks je inbox vol met toffe ideeën, mooie campagnes, fijne stukjes om te lezen en nog veel meer andere vette digitale spelerij. Snuffelen in het archief doe je hier en aanmelden kan hier.

DISPATCH

Dispatch is de nieuwsbrief van Undercurrent: een organisatie die zich bezig houdt de impact en mogelijkheden van digitale innovatie voor organisaties.

Wekelijks filteren ze de beste artikelen, zodat je niets meer hoeft te missen. Van Amazon die op zoek is naar drone-piloten tot aan de rekensom van Spotify over de royalties voor Taylor Swift: ideaal voer voor op de zondag. Hier kun je eerdere nieuwsbrieven bekijken en aanmelden doe je via dit formulier.

All THE SMALL THINGS

Thijs Vrolix is een design denker en maker en verrast je elke woensdag met een nieuwsbrief over digitale innovatie, strategie en vooral veel design.

Altijd een fijne samenvatting van wat er op deze gebieden speelt en hoe design thinking innovatie en vernieuwing stimuleert. Aanmelden mag hier en een voorbeeld van een nieuwsbrief vind je hier.

ONLY DEAD FISH

Neil Perkin verzamelt, filtert en bundelt digitale goodness in één wekelijkste update. Food for thought waarvoor je je hier kunt aanmelden en grasduinen in eerdere edities mag hier.

Bonus #1: nieuwsbrieven die worden aangeraden via de twitters zijn 5 Intriguing Things van Alexis Madrigal, Dark Matter van strategie en design bureau Almighty en Fraggle!

Bonus #2: ook EPIC heeft natuurlijk een superboeiende nieuwsbrief.

Geen zin om te werken?

Lees meer blogs »

Memes

Memes make the world go round of, nou ja, in ieder geval het internet. Waarschijnlijk kom je memes (spreek uit: miems) geregeld tegen op de twitters of facebook, maar het @screensaviors verzamelt de beste memes voor de marketing-, ontwerp-...

Lees meer

Flag stories

Het design van nationale vlaggen blijft mateloos fascinerend. Elke vlag heeft een geschiedenis en vertelt het verhaal van een land. Om nog maar te zwijgen over hoe gehecht sommige mensen zijn aan bijvoorbeeld het rood-wit-blauw.   Flagstories is een project van...

Lees meer