Het einde van de homepagina

door | 12.03.2015

Het stond vorig jaar al in het innovatierapport van The New York Times en ook uit statistieken blijkt het steeds vaker: de homepagina is niet langer de (belangrijkste) ingang voor je bezoekers.

Vergelijken we een website voor het gemak even met een huis, dan kloppen mensen niet langer netjes op de voordeur om vervolgens de hal binnen te stappen. Nee, ze klimmen steeds vaker via het raam naar binnen of beginnen meteen op zolder rond te kijken. Supervervelend natuurlijk of een uitdaging om elk plekje van je huis optimaal in te richten?

 

Elke pagina is een homepagina

Nu klinkt ‘het einde van de homepagina’ ietwat dramatisch, maar het komt het erop neer dat elke pagina van je website een homepagina is. Mensen toetsen simpelweg steeds minder vaak je merk- of bedrijfsnaam punt nl in om vervolgens stap voor stap door je website te klikken, maar komen via zoekmachines, social kanalen en andere websites op verschillende niveau’s van je website binnen.

 

ZOEKMACHINES

De belangrijkste reden waarom bezoekers op andere pagina’s binnenkomen dan de homepagina zijn zoekmachines. Of ze nu in de adresbalk van hun browser een beschrijvende zoekterm invullen of via een zoekmachine gericht op zoek zijn naar informatie over een bepaald onderwerp, grote kans dat ze binnenkomen op één van de vele pagina’s die je website rijk is.

 

SOCIAL KANALEN EN ANDERE WEBSITES

Online zijn betekent niet langer alleen een eigen website onderhouden, maar daar horen ook de nodige social kanalen bij. Twitter, Facebook, LinkedIn, Pinterest, name it. Ook als je daar zelf niet actief bent wordt op die kanalen genoeg over je gepraat, inclusief directe links naar verschillende pagina’s.

 

Einde homepagina

Pro- en reactief (blijven) ontwikkelen

Okay, het bezoek van de homepagina zelf neemt langzaamaan verder af, maar hoe ga je daarmee om? Simpel: door elke pagina als een homepagina te beschouwen. Dat kan pro-actief door vanuit dit principe je website op te bouwen en/of reactief door continu statistieken te monitoren en de website en content af te stemmen op het gebruik door de bezoekers.

 

PRO-ACTIEF: WIJ DRAAIEN, U VRAAGT (HOPELIJK)

Elke organisatie lanceert een website met de grootse ambities. We willen doelstelling x, y en z bereiken, ons verhaal goed over de bühne krijgen en de wensen en verwachtingen van onze bezoekers overtreffen. We kruipen zo goed als mogelijk in de huid van de bezoekers en hebben bepaalde verwachtingen van hoe ze de website gaan gebruiken. Social sharing knoppen links, aanmelden voor de nieuwsbrief rechts, gerelateerde informatie en downloads onderaan en ons logo groot bovenaan.

Hoewel je nooit 100% kunt voorspellen hoe bezoekers de website gaan gebruiken, kunnen we er wel voor zorgen dat er áltijd een vervolgactie mogelijk is op elke pagina van de website. Liever geen generieke vervolgacties, maar afgestemd op de bezoeker:

  • Nieuwsbericht? Dan zijn de contactgegevens van de woordvoerder handig.
  • Blogartikel? Dan wil iemand misschien wel connecten met de schrijver op LinkedIn.
  • Willen we graag weten wie de informatie leest? Dan stellen we een download beschikbaar in ruil voor een e-mailadres.
  • Verwachten we persaandacht? Dan bieden we direct een perskit met hi-res materiaal aan.

Genoeg mogelijkheden om informatie en vervolgacties vóóraf af te stemmen op het gebruik van de bezoeker.

 

REACTIEF: U VRAAGT, WIJ DRAAIEN

De livegang van een website is (nog steeds) voor veel organisaties een gevoelsmatig eindpunt. “Zo, klaar en nu nog even actueel houden.”. Vreemd, omdat dán pas de echte ontwikkeling van de website gaat beginnen, omdat we steeds beter te weten komen hoe bezoekers de website daadwerkelijk gebruiken. Op welke pagina’s komen ze nu binnen? Waar haken ze juist af? Op welke onderwerpen zoeken ze? Vanaf welke pagina’s komen ze? Met welke devices bezoeken ze onze website? Waardevolle informatie waarmee je een website verder kunt ontwikkelen en verbeteren:

  • Welke zoektermen springen eruit? Dan kunnen we content gaan bundelen op subpagina’s of een blog-item wijden aan het onderwerp.
  • Waar stappen bezoekers uit? Dan moeten we betere vervolgacties bedenken.
  • Welke devices zijn het populairst? Dan leggen we hier de nadruk op bij optimalisatie.
  • Via welke social kanalen komen bezoekers bij ons uit? Dan kunnen we hier actief een rol op gaan spelen.

Uiteraard vinden in de praktijk beide manieren elkaar, maar altijd met één belangrijk doel: de verwachtingen van de bezoeker op elke pagina overtreffen en het startpunt laten zijn van een kennismaking met jouw organisatie.

MEER BLOGS »

Verzekerd van zorg bij de ZGT

Het is alweer eind van het jaar en dat betekent dat we ons allemaal weer mogen verdiepen in de zorgverzekering. Maar hoe zit dat ook alweer? Waar moet je op letten? Wanneer moet je opzeggen? Hoe stap je over? Hoe zat het ook alweer met vrije artskeuze? Kan ik nog bij m’n vertrouwde ziekenhuis terecht?

Lees meer

Sheltersuits van Hibernate

De Sheltersuit Foundation is een initiatief van Bas Timmer en Alexander de Groot. Samen met vrijwilligers, stagiaires én vluchtelingen ontwikkelen en produceren ze speciale pakken voor thuislozen. Sheltersuits zijn water- en winddicht, zitten knettercomfortabel en worden dankzij sponsoren gefabriceerd van het allerbeste materiaal. Dankzij donateurs worden sheltersuits ook nog eens gratis verstrekt, zodat zo min mogelijk thuislozen komende winter in de kou hoeven te overnachten.

Lees meer

Nieuwe website Pieter van den Hoogenband

Dat we van sport houden mag geen verrassing zijn. Niet alleen met onze eigen cycloclub, maar ook omdat we nu naast Annette Gerritsen en Femke Heemskerk ook Pieter van den Hoogenband aan een nieuwe website hebben geholpen.

Lees meer