Activatiecampagne pensioenfonds PWRI
Een uitdagende communicatievraag: hoe laat je mensen bewuster nadenken over hun pensioen? Het verhogen van het pensioenbewustzijn is één van de belangrijkste doelstellingen van pensioenfondsen. Want hoewel pensioen geregeld het maatschappelijk debat domineert, blijken veel mensen zelf niet te weten hoe het met hun eigen situatie is gesteld.

De deelnemers van Stichting Pensioenfonds Werk- en (re)Integratie zijn hierop geen uitzondering, dus werk aan de winkel om mensen bewuster over hun pensioensituatie na te laten denken. EPIC heeft i.s.m. Towers Watson hiervoor een strategie en verschillende middelen ontwikkeld.

Pensioen ?

Hoe je het ook went of keert, pensioen is niet sexy. Het is ingewikkeld, ver van het bed en nog vaker een zorg voor heel veel later. De eerste uitdaging is dan ook om pensioen relevant te maken.

Hoewel pensioen misschien pas echt relevant is vanaf 65, 66, 67 jaar nemen mensen gedurende hun leven beslissingen die direct invloed hebben op hun pensioensituatie. Bijvoorbeeld wanneer iemand een huis koopt, een sabbatical neemt of in het huwelijksbootje stapt.

Kortom: genoeg concrete haakjes waarop PWRI deelnemers kan activeren, maar met ruim 100.000 (oud-)deelnemers en gepensioneerden is de doelgroep vooral divers te noemen. Daarom hebben we gesegmenteerd op basis van twee concrete haakjes: de 65e verjaardag en deelnemers die onlangs zijn getrouwd. Voor deze groep hebben we pensioen uit de abstracte sfeer gehaald en vertaald naar één concrete vraag: wat zou jij nog eens willen doen voor je pensioen?
Wat zou jij nog eens willen doen voor je pensioen?

Deze vraag is voorgelegd aan de pilot doelgroepen door middel van een gepersonaliseerde direct mailing. Deze feliciteert de deelnemer met zijn/haar huwelijk of verjaardag en moedigt ze vervolgens aan om hun grote wens met de wereld te delen. Wat zouden zij graag nog eens doen? Door dit met ons te delen maakten ze kans op het uitkomen van hun wens.

De respons op de mailing lag ruim boven de 25%. Een dikke score, gezien de gemiddelde direct mailing in de pensioenbranche tussen de 2 en 5% scoort.

Gepersonaliseerde animaties

Rondom de pensioen3daagse hebben alle respondenten een gepersonaliseerde animatie ontvangen in hun mailbox (supernerdy HTML5, dus ongeacht je browser of device: it just works).

Deze animatie is afgestemd op naam en droom van de deelnemer en deze wordt afgesloten met een persoonlijke checklist. Zo weten deelnemers wat ze moeten doen om het heft in eigen hand te nemen.

De respons op de mailing lag ruim boven de 25%. Een puike score, gezien de gemiddelde direct mailing in de pensioenbranche tussen de 2 en 5% scoort. Een bijkomend voordeel van deze actie is dat veel deelnemers hun toestemming hebben gegeven om in de toekomst digitaal te worden benaderd. Het verzamelen van emailadressen was namelijk een belangrijke nevendoelstelling. 

Dankzij de goede resultaten en de positieve reacties van deelnemers heeft PWRI besloten deze campagne op korte termijn uit te rollen naar alle 100.000 (oud-)deelnemers.

Meer weten?
We vertellen je graag hoe we dit soort vragen oppakken. Regelen wij de koffie, hoef jij ons alleen nog een bericht te sturen.