Merkstrategie Byte

Byte is verreweg één van de beste, en misschien ook wel leukste, hostingproviders van Nederland. Ze hosten met trots bedrijfskritische websites voor zowel kleine en als grote merken op hun unieke en zelfontwikkelde hostingtechniek. Byte heeft producten waar klanten mee weglopen en leveren service waar de meeste organisaties van kunnen dromen.

So that’s the problem? Niets. Of nou ja, er zit een groot verschil tussen het beste product hebben (nerdalert, maar we smijten even met termen als clusters, Hypernode, Redis, Varnish en New Relic) en de wereld laten inzien dat het het beste product ís. En daar komen wij in beeld: we hebben Byte geholpen een scherpe merkstrategie te ontwikkelen.

Wat maakt Byte zo Byte?

Tijdens een intake zijn we op zoek gegaan naar grote, kleine, sprankelende, sterke én slappe verhalen die onlosmakelijk aan Byte verbonden zijn. Wat maakt Byte nu zo Byte? Waarom kiezen klanten voor Byte? En wat maakt Byte nu zo anders dan de concurrentie? Natuurlijk betrekken we ook de medewerkers: zij krijgen alle ruimte om hun eigen verhalen en ervaringen aan te dragen.

Vervolgens formuleren we scherp met elkaar datgene wat Byte onderscheidt van de concurrentie, maken we duidelijke keuzes in merkwaarden, benoemen we doelgroepen en gaan we op zoek naar waarom men juist (of juist niét) voor Byte kiest. Samen vormen deze bouwstenen de mentale merkidentiteit: geen dik pak papier, maar een concreet en leesbaar document waarin de uitgangspunten van het merk Byte zijn vastgelegd.

Gedrag is alles

Hoe belangrijk het scherp krijgen van de merkidentiteit ook is, het is nooit een doel op zich. Een goede merkstrategie biedt houvast en geeft richting aan het gedrag merk: van hoe de telefoon wordt opgenomen tot aan hoe je je verhaal vertelt op de website.

Alles draagt bij aan hoe een (potentiële) klant het merk Byte ervaart. En door dat consistent en consequent te blijven doen, vanuit dezelfde uitgangspunten, bereiken we wat we willen: de wereld laten inzien wat Byte zo Byte maakt zodat (potentiële) klanten voor Byte (blijven) kiezen.

Een sterk merk

Byte heeft met een scherp geformuleerd merk(verhaal) in de hand meteen de eerstvolgende stap gezet: een visuele identiteit die beter aansluit bij hun merk(verhaal). Een frisse upgrade die Byte meer in het nu plaatst: strak, flat en een consistente illustratiestijl met een vleugje humor.

Door dat ook in alle marketing- en communicatie-uitingen uit te blijven dragen laten we (potentiële) klanten ook inzien dat Byte de beste, en misschien ook wel leukste, keuze is voor de hosting van hun website(s).

Meer weten?

We vertellen je graag meer over hoe we deze vraag hebben opgepakt en welke resultaten we hebben geboekt. Regelen wij de koffie, hoef jij ons alleen nog een bericht te sturen. Deal?