Merk- en online strategie Beautea

Beautea zet je wereld even stil. En dat geeft ons de tijd om te werken aan een marktintroductie van dit nieuwe conceptmerk. Beautea is een concept van Amber & Chantal. Deze twee energieke zussen dromen niet alleen van het neerzetten van een wereldwijd welnessmerk. Ze handelen er ook naar. En ze staan aan de vooravond van een spannend moment voor elk nieuw merk: het betreden van de markt. Vinden veel bedrijven het spannend één nieuw productmerk in de markt te zetten, heeft Beautea de uitdaging (of juist ambitie) om een geheel nieuw conceptmerk in de markt te zetten.

Daarbij bouwen we voort op de dromen van Amber en Chantal en dwingen de zussen om prioriteiten te stellen. We doen dat door goed te luisteren en signalen in de markt scherp in de gaten te houden. Zo komen we samen tot een uniek merkverhaal en een onderscheidende positionering.

 

Bouwen aan een merk

Een passende en goed onderbouwde merkstrategie begint bij het formuleren van de kern en kracht van je merk: de merkwaarden. Bij het definiëren van onderscheidende merkwaarden is het de kunst om verder te kijken dan productkenmerken en -specificaties. Het zijn deze merkwaarden die merken de mogelijkheid bieden een competitief voordeel op te bouwen. Nu en in de toekomst.

De ambities en dromen van Amber en Chantal waren het startpunt in de zoektocht naar de onderscheidende merkwaarden. Tijdens verschillende werksessies hebben we met elkaar gediscussieerd, veto’s uitgesproken, prioriteiten gesteld, keuzes gemaakt, terug-onderhandeld en knopen doorgehakt.

Het resultaat is geen slap compromis, maar krachtige onderscheidende merkwaarden die uitstekende aanknopingspunten bieden voor de vervolgstappen: het productportfolio en de marketingstrategie.

 

Productportfolio

Een kraakhelder productportfolio met passende naamgeving: dát zijn belangrijke wensen van Beautea. Logisch, het mag consumenten immers geen moeite kosten om de samenhang van het in rap tempo groeiende Beautea-assortiment te doorzien. Gelukkig is er geen wiskundige formule voor het ontwikkelen van een productportfolio. Dat zou ons werk een stuk saaier maken. Wel zijn er verschillende gouden regels ontwikkeld waar we een nieuw productportfolio aan toetsen.

Aan onze favoriete regel hebben we ook het productportfolio van Beautea getoetst: Een merk is geen doel op zich, maar een middel om doelstellingen te realiseren.

Vervolgens hebben we de namen van de verschillende productgroepen afgestemd op het productportfolio én op de eerder geformuleerde merkwaarden. Zo kunnen consumenten snel hun favoriete Beautea product (terug)vinden.

 

Website en online strategie

Vanaf vandaag is het dan eindelijk zover voor Beautea: ze zijn officieel van start! Met een strak assortiment van theesoorten voor elke mood en verzorgingsproducten om jezelf eens goed te verwennen, heeft Beautea alles in huis om even uit te tunen van de wereld. Een prachtige website (al zeggen we het zelf) inclusief puike foto’s van onze goede vriend Rogier Maaskant. We wensen Beautea veel succes enneh… hup, doe eens snel hierrr iets moois voor jezelf bestellen.

Ook een merkstrategie?