Activatiecampagne Pensioenfonds ABN Amro

Het pensioenfonds van ABN AMRO wil graag het pensioenbewustzijn van haar medewerkers in de leeftijd van 20 tot 40 op originele wijze verhogen. Tegelijkertijd wil het pensioenfonds ook graag ervaring opdoen met nieuwe, online media en tools. 

Een veelgehoorde reactie wanneer we jongeren naar hun pensioen vragen is:”Pensioen? Bestaat dat straks nog wel als ík met pensioen ga?”. Ja, dus werk aan de winkel en op zoek naar nieuwe manieren om deze boodschap over te brengen.

ACTIVATIE

Straks is sneller dan je denkt

Pensioenbewustzijn is niet van het één op het andere moment te bereiken. Daarom ontwikkelde EPIC een crossmediale activatiecampagne waarbij werknemers van ABN AMRO gedurende een jaar lang actief worden betrokken bij de invulling van de campagne. We maken pensioen relevant door de boodschap te koppelen aan persoonlijke dromen, wensen en verlangens van individuele deelnemers.

De activatiecampagne is van start gegaan met een online morphtool waarbij werknemers wordt gevraagd een foto van zichzelf te uploaden. Na een aantal persoonlijke vragen over dromen, wensen en verlangens, wordt de foto getransformeerd naar een oudere versie van de werknemer. Zo wordt iedereen op ludieke wijze geconfronteerd met het feit dat pensioen misschien wel dichterbij is dan men denkt.

Morphing

We halen straks naar nu door foto’s automatisch te verouderen.

GEPERSONALISEERDE ANSICHTKAARTEN

Groeten uit...

Vervolgens hebben alle werknemers gepersonaliseerde ansichtkaarten ontvangen vanaf de door hun aangegeven favoriete vakantiebestemming.

Hierin worden de antwoorden van de morphtool vanuit hun toekomstige ik teruggekoppeld en wordt ze gevraagd hun pensioenvraag in te sturen via een speciale website.

VOORBEELDEN VAN ANSICHTKAARTEN

INTERNE CAMPAGNE

Pensioenvraag van de maand

Aansluitend op de morphtool actie maakt de campagne pensioen relevant  door onderwerpen te behandelen die leven onder de werknemers van ABN AMRO. Gedurende het jaar wordt maandelijks een meest gestelde vraag beantwoord in begrijpelijke taal. Door te experimenteren in de vorm waarin deze vraag wordt gepresenteerd leert het fonds de voorkeuren van haar deelnemers steeds beter kennen. Deze informatie komt weer van pas bij de ontwikkeling van nieuwe communicatiemiddelen.

RESULTAAT

Doorlopende campagne

De campagne heeft geleid tot een sterke toename van pensioenvragen van werknemers tussen de 20 tot 40 jaar. Deze vragen worden maandelijks gepubliceerd op het intranet. Zo komen de verschillende pensioenthema’s regelmatig opnieuw onder de aandacht van de doelgroep. Het resultaat van de campagne is geëvalueerd en wordt komend jaar ook weer voortgezet.

Ook beter communiceren met medewerkers?