NVZ Kwaliteitsvensters

In opdracht van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen hebben wij de communicatiestrategie en -middelen ontwikkeld waarmee het kwaliteitsvenster is gelanceerd. Zorg raakt iedereen en dat betekent dat veel mensen op de hoogte moeten worden gebracht van het initiatief van de Nederlandse ziekenhuizen om de kwaliteit van zorg inzichtelijk te maken.

Het kwaliteitsvenster laat de algemene kwaliteit van een ziekenhuis zien op tien onderwerpen. Wat gaat goed en wat kan beter?

Het kwaliteitsvenster is door ziekenhuizen zelf ontwikkeld om openheid te geven over hun kwaliteit. Meer over het venster vind je op www.nvz-kwaliteitsvenster.nl.

Om tafel

Allereerst zijn we om tafel gegaan met de communicatieprofessionals van de ziekenhuizen. We bedenken natuurlijk graag nieuwe concepten, maar we kijken altijd eerst naar de huidige middelen en media. Zijn er bestaande middelen waarvan we slim gebruik kunnen maken om het kwaliteitsvenster onder de aandacht te brengen van zorgconsumenten én medewerkers?

Ook staan we stil bij het scherp formuleren van doelstellingen en verwachtingen van de (communicatie) van het kwaliteitsvenster. Wat willen we bereiken en wat moeten onze doelgroepen meenemen van onze inspanningen? Zo kunnen we gericht keuzes maken, want de wereld opnieuw uitvinden is anders ook wel aan ons besteed.

Narrowcasting

Het eerste middel dat we hebben ontwikkeld is een presentatie die wordt afgespeeld op alle schermen in de wachtkamers van Nederland. Aan de hand van de belangrijkste indicatoren leggen we uit wát een kwaliteitsvenster is, welke informatie je er kunt vinden en waarom het voor jou als zorgconsument belangrijk is om te weten. Kort, bondig en to the point, ondersteund met strakke graphics waarmee we de boodschap in één keer over brengen. Ook hebben alle 83 algemene ziekenhuizen een gepersonaliseerde presentatie ontvangen met een eigen signatuur.

Social media kit

Vervolgens hebben we een social media toolkit ontwikkeld. Deze bestond uit voorgedefinieerde tweets, posts en afbeeldingen om ziekenhuizen op weg te helpen. Daarnaast bevatte de toolkit ook afspraken over hashtags, avatars en tips & tricks om het beheer van social kanalen gemakkelijker (én meetbaar) te maken. Van Twitter en Swarm tot aan Facebook en Buffer: als ziekenhuizen hun inspanningen op elkaar afstemmen neemt de zichtbaarheid van het initiatief van het kwaliteitsvenster toe.

Middelensets

Niet elke zorgconsument is online even actief. Daarom hebben we – vanzelfsprekend – ook fysieke middelen ontwikkeld waarmee ziekenhuizen patiënten op de hoogte kunnen houden van het kwaliteitsvenster. Flyers, brochures en informatiekaarten zijn op verschillende plaatsen in de Nederlandse ziekenhuizen verkrijgbaar. Ook kunnen ziekenhuizen deze middelen voorzien van een eigen signature (logo, specifieke url of eigen informatie).

Tijdens een persconferentie is de door ons ontwikkelde kwaliteitsportal gelanceerd door o.a. minister Edith Schippers. Benieuwd naar de kwaliteit van zorg in jouw ziekenhuis? Klik dan door naar nvz-kwaliteitsvenster.nl. Ondertussen hebben we ook gewerkt aan een creatieve direct mailing voor álle Tweede Kamerleden, maar daar lees je binnenkort meer over. Spannond!

Meer weten?

We vertellen je graag hoe we dit soort vragen oppakken. Regelen wij de koffie, hoef jij ons alleen nog een bericht te sturen.