(foto door dronekoning Scott Golbach)

Vernieuwd Heracles

Feest, want na een uitgebreide pitchfase heeft Heracles Almelo gekozen voor de combinatie EPIC & Morskieft Ontwerpers om de club te helpen zichzelf de komende jaren sterker in de markt te zetten. Een voetbalclub met een nieuw verhaal, want er is de afgelopen periode hard gewerkt aan een stadion met een tweede ring, een nieuwe Business Club en prachtige skyboxen.

Vernieuwingen die de club een bepaald elan geven: een uitgelezen kans om alles onder de loep te nemen en dingen met elkaar naar een hoger plan te tillen. Niet alleen de marketing en communicatie, maar het bood ons ook de unieke kans om de visuele identiteit van de voetbalclub te vernieuwen.

Aan de slag

Nu is het voor veel organisaties en merken spannend om een nieuwe visuele identiteit te ontwikkelen, maar wanneer het gaat over een merk dat zo diep zit als clubliefde: dat is andere koek. Dat maakte het gehele proces niet alleen spannend, maar ook intens en vooral supertof.

Een nieuw clublogo bedenk je niet alleen van achter het bureau en daarom hebben we allereerst een afvaardiging van de supportersverenigingen, hoofdsponsor Ten Cate, het clubbestuur, medewerkers en boegbeelden van de club bijeen geroepen. Wat vinden zij van het huidige clublogo? Wat zien zij graag anders? Of moeten we er vooral met ons handen van af blijven?

Nieuw clublogo

Tijdens een aantal sessies hebben we stap voor stap het bestaande clublogo ontleed. We keken naar vorm, beeld, kleur, typografie, compositie en tekst. Ondertussen deden we onderzoek naar de clubhistorie en keken we goed naar hoe andere voetbalclubs zijn omgegaan met de ontwikkeling van hun clublogo.

Dat leverde een aantal toffe sessies op waarin iedereen terug wilde naar de basis; zo kwam het oprichtingsjaar terug in het nieuwe clublogo en keerde ook Herakles (nee, niet Arie Boomsma) terug bij de club. Voeg daar de voor Heracles kenmerkende zwart-wit-banen en de Almelose blauwe ruiten aan toe en iedereen viel als een blok voor het nieuwe clublogo.

Zo’n belangrijk moment laat je natuurlijk niet ongemerkt voorbij gaan, dus we genoten dan ook volop van alle persaandacht. De Telegraaf, Powned, Fox Sports, Voetbal International, TC Tubantia; you name it, they covered it. Een waanzinnig vliegende start om te beginnen met het uitdragen van het vernieuwde Heracles Almelo.

Beleef voetbal

Sindsdien zitten we volle bak met alle marketing- en communicatiepartners om tafel om alle aandacht ook om te zetten naar waar het natuurlijk ook om draait bij een voetbalclub: fans die de club naar de overwinning komen supporten en ondernemers die genieten van de vernieuwde Business Club.

Kenmerkend voor de club is en blijft de sfeer: ondanks de uitbreiding van het stadion heb je op alle plekken het gevoel alsof je óp het veld zit.

Elke wedstrijd is beleving op zich: topprestaties op het veld onder het genot van een biertje (fris mag ook) in een gemoedelijke sfeer. Het clubmotto ‘U, jij en ik, wij zijn Heracles!’ klinkt in alles door van de voetbalclub.

Dit alles, en nog veel meer, hebben we gevat in één overkoepelende campagne ‘Beleef voetbal’. Een thema dat we in alle middelen, momenten en acties hebben doorgevoerd. Van advertenties, abri’s, sponsorbrochures, digitale mailings tot aan een speciale actie voor voetbalclubs in de regio.

Meer weten?

We vertellen je graag meer over hoe we deze vraag hebben opgepakt en welke resultaten we hebben geboekt. Regelen wij de koffie, hoef jij ons alleen nog een bericht te sturen. Deal?