Selecteer een pagina
Facebook gestures

Facebook klaar voor gestures: ‘liken’ is niet meer genoeg

11.01.2012 | Marketingfacts

Inmiddels niet meer weg te denken van het interwebs en voor veel marketeers de meest gewilde actie op het gebied van social media: een like op Facebook. Kortingen vliegen je om de oren en de iPads zijn niet meer aan te slepen, alles wordt uit de kast gehaald om consumenten over te halen op die éne knop te klikken. Een Facebook like is daarmee dé graadmeter geworden van social succes en het toonbeeld van een betrokken consument.

Vreemd, omdat het succes van een like relatief klein is en helaas meestal van korte duur: dikke kans dat na een niet gewonnen iPad een hoop unlikes volgen. Nu wordt er gelukkig genoeg geschreven over hoe je Facebook wél moet inzetten (wees relevant, biedt toegevoegde waarde en converseer!), maar ook daar komt binnenkort verandering in.

Terwijl iedereen nog druk bezig is zijn Timeline op orde te krijgen, beschamende updates uit het verleden weg zit weg te werken en moet wennen aan de realtime ticker, staat Facebook volgens insiders op het punt om de de laatste van drie game changers te lanceren: Facebook gestures.

 

De betekenis van een like

Geprezen om zijn gemak en simpliciteit, heeft de like-button in rap tempo de wereld veroverd. Geen gedoe, niets erbij vermelden, gewoon laten weten dat je het leuk vindt. Klaar. Ondertussen puilen vriendenoverzichten uit van de updates van merken, misschien wel mede dankzij acties zoals omschreven in de inleiding. Daar schuilt dan ook meteen het gevaar van alleen een like-button. Naast dat het vervelend is voor een gebruiker (hoewel dat natuurlijk simpel opgelost kan worden: unlike) verliest de likeook aan kracht. Het feit dat vrienden een bepaald merk of een zekere website leuk vinden, wordt steeds minder betekenisvol. Vinden ze het écht leuk? Of konden ze een iPad winnen?

Natuurlijk vindt Facebook dat niet alleen vervelend voor de gebruikers, maar door deze ontwikkeling wordt Facebook ook voor commerciële partijen minder aantrekkelijk. De gegevens van en over gebruikers vertroebelen en worden minder spot on. Dat betekent uiteindelijk minder waardevolle data en daar is Facebook niet blij mee.

 

Read, listen, watch en nog meer acties

Dus exit voor het monopolie van de like en welkom readlisten en watch. Wellicht ken je ze al vanuit de ticker waarin je alle activiteiten van je vrienden kunt zien. De meest bekende op dit moment is de integratie van Spotify, maar Facebook stelt dit binnenkort volledig open voor developers.

Dat betekent dat iedere website een eigen actie kan ontwikkelen met een eigen Facebook button. Zo kan bijvoorbeeld een website als Smulweb binnenkort een Cook-button ontwikkelen en daarachter volledige recepten plaatsen. Of D-Reizen een Travel-button met daarachter een diashow van de vakantiebestemming. Kortom: relevantere content voor de gebruikers.

 

Game changer

Hoewel het voelt als een kleine verandering, nieuwe acties en knoppen, zijn de gevolgen groot. De like-marketeers zijn er misschien niet blij mee, maar uiteindelijk wint iedereen. Doordat liken niet meer het enige is dat gebruikers kunnen doen, moeten ze oprecht fan zijn van jouw merk, product of website willen ze dat doen. Het kaf wordt van het koren gescheiden, maar je houdt écht betrokken mensen over. Je kunt gerichter communiceren en een beroep doen op hun fanschap.

Ondertussen wordt er niet alleen op veel meer plekken op Facebook over je gepraat, maar ook veel inhoudelijker. Het gaat niet alleen meer om het liken van de pagina op zich of het winnen van een iPad, maar wat mensen met jouw merk of product doen. Gedeelde content met vrienden wordt voor gebruikers een stuk relevanter.

En tot slot, ook niet geheel onbelangrijk, Facebook krijgt een enorme bak nóg relevantere data dan ze nu al hebben. Ze weten nog meer van de gebruikers, kunnen ons nog gerichter bereiken en dus Facebook doet Like… cash!

 

// dit artikel verscheen ook op Marketingfacts, dus reageren kan hierrr ➜

Dit artikel verscheen eerder op Marketingfacts.

Nieuwsbrief hebben?

Wil je op de hoogte blijven van nieuw werk, mooie samenwerkingen of ben je gewoon op zoek naar een beetje inspiratie voor je inbox?