Selecteer een pagina
Snaptags

SnapTags: de branded en marketingvriendelijke versie van QR

2.01.2012 | Marketingfacts

QR codes: de één ziet het als dé manier om offline met online te verbinden, de ander vindt ze vooral lelijk en bekijkt ze met pijn aan de ogen. Terwijl merken en adverteerders ze voorlopig nog lijken te omarmen om slecht meetbare uitingen toch enigszins meetbaar te maken, blijft het eerst moeten downloaden van een QR reader een drempel voor consumenten. Daarnaast is een veelgehoorde kritiek dat QR codes beperkte mogelijkheden bieden tot branding en worden uitingen, voor de estheten onder u, door het toepassen van een QR code er niet altijd mooier op.

Daar zou nu weleens verandering in kunnen komen. Voordat we met z’n allen over een aantal jaar aan hetNFC’en slaan, kan SnapTag weleens het tussenstation worden dat deze kritieken van tafel veegt.

 

Volledig branded, zonder reader en ook social

Sinds een aantal maanden is een nieuwe, scanbare code in gebruik die dezelfde mogelijkheden biedt als een QR code, maar allereerst visueel een stuk prettiger oogt. SnapTags zijn interactieve logo’s voorzien van een cirkel waarin een code zit opgesloten. Door kleine onderbrekingen in deze cirkel zijn ontelbare patronen mogelijk, waar verschillende acties kunnen worden opgesloten in de code. Kortom, volledig branded, want je kunt gewoon je eigen logo gebruiken.

De codes zien er niet alleen een stuk aantrekkelijker uit, ze werken ook zonder reader. Dat betekent dat iedereen met een smartphone op zak de codes kan scannen, versturen om vervolgens de vervolgactie in bijv. een sms te ontvangen. Natuurlijk is ook een reader verkrijgbaar voor instant acces, maar een alternatief bieden voor wanneer je geen reader op zoek hebt, dat is best fijn.

SnapTag heeft naast de algemene tags ook een social variant in het leven geroepen. Door de tags te scannen worden consumenten direct doorgelinkt naar een speciale like, tweet, mail of download pagina.

 

Techniek versus marketing

SnapTag is, net als QR, slechts een techniek om consumenten van offline naar online te verleiden. Het is aan marketeers om de technische mogelijkheden om te zetten in goede en interessante concepten voor de consument. Dus verder denken dan alleen een link naar de eigen website, maakt het interessanter om codes te scannen. Voor een beetje inspiratie check je showcases van Coke Zero en Inception.

Natuurlijk kan een goede introductie niet zonder mooie infographic, dus daar sluiten we dan ook maar mee af. Gemaakt door SnapTag zelf, dus misschien niet helemaal objectief, maar het geeft in één oogopslag een idee van de voor- en nadelen ten opzichte van QR:

 

// dit artikel verscheen ook op Marketingfacts, dus reageren kan hierrr ➜

Dit artikel verscheen eerder op Marketingfacts.

Nieuwsbrief hebben?

Wil je op de hoogte blijven van nieuw werk, mooie samenwerkingen of ben je gewoon op zoek naar een beetje inspiratie voor je inbox?