De opmars van illustratie en animatie

Explanimations. Infographics. One-page explainers. Geen gebrek aan superhippe benamingen, maar het komt allemaal neer op een vorm van illustratie en animatie. Middelen waarmee we onze klanten steeds vaker helpen. Van onderwijs tot zorg en van pensioen tot retail, de vraag om boodschappen te visualiseren en animeren wordt steeds groter. Maar waarom kies je voor illustratie en animatie en hoe pakken wij zoiets aan?

Explanimations. Infographics. One-page explainers. Geen gebrek aan superhippe benamingen, maar het komt allemaal neer op een vorm van illustratie en animatie. Middelen waarmee we onze klanten steeds vaker helpen. Van onderwijs tot zorg en van pensioen tot retail, de vraag om boodschappen te visualiseren en animeren wordt steeds groter. Maar waarom kies je voor illustratie en animatie en hoe pakken wij zoiets aan?

Waarom illustratie of animatie?

Een belangrijk voordeel van illustratie en animatie is de mogelijkheid om complexe zaken simpel en begrijpelijk uit te leggen. Zo kun je abstracte begrippen concreet maken, cijfers beter in een context plaatsen of ingewikkelde processen vereenvoudigt weergeven. Handig als je je boodschap bij een breder publiek onder de aandacht wil brengen.

Daarnaast maken illustraties en animaties je ook grenzeloos creatief, omdat alles mogelijk is. Van Groningen naar Maastricht vliegen in 5 seconden? Iemand dansjes laten doen op de Maan? Of ietwat realistischer: een voorbeeldsituatie schetsen, een proces in beeld brengen of op microniveau door een product vliegen? Geen probleem.

De ICICI bank laat zien dat je bankpas veel meer is dan een stukje plastic

 

En last but not least, illustraties en animaties zijn breed inzetbaar. Of je ze nu in een website verwerkt, er een presentatie mee verrijkt of ze vertaalt naar graphics voor een perskit of social media: je krijgt meer marketing- en communicatiewaar voor je geld. Zodra illustraties of animaties zijn ontwikkeld, kun je ze namelijk zonder veel moeite ook op andere momenten en in andere middelen toepassen. Zo kun je je boodschap op verschillende manieren verkondigen. Win, win en win.

Stap 1: bepalen van de boodschap 

Voordat we aan de slag gaan met illustreren of animeren bepalen we eerst wat onze boodschap is. Wat willen we precies vertellen en aan wie? Dit bepaalt in belangrijke mate de vorm waarvoor we kiezen (illustraties, animaties of toch een andere vorm?), de toon en stijl die we hanteren (gebruiken we vaktermen of  liever niet?) en de manier waarop we het gaan aanbieden (online, in presentaties, als print of allemaal?). Daarnaast staan we ook stil bij doelstellingen: wat willen we bereiken? En als het ook maar even kan, maken we deze doelstellingen meetbaar.

Stap 2: schetsen van het verhaal

Hebben we scherp wat we willen vertellen en aan wie? Dan gaan gaan we aan de slag met het schetsen van wat we willen illusteren of animeren. Noem het een storyboard, leesplank of wireframe, we bepalen hierin duidelijk wat we vorm willen geven en op welke manier we dat willen doen. Of het nu scenes zijn van een animatie of gevisualiseerde data van een infographic, dit is de fase waarin we de boodschap creatief vertalen naar een verhaal, opknippen in begrijpelijke stukjes en data vertalen naar visuals.

Animatie storyboard

Voorbeeld storyboard voor de animatie voor de NVZ

Stap 3: ontwerp en realisatie

Nu we weten wat we willen illusteren of animeren: design en code time! Afhankelijk van de vraag en wens werken we verschillende stijlen uit. Gaan we voor volledig illustratief of combineren we het met fotografie? Houden we het simplistisch of mag het gedetailleerd? Moeten we ons aan de huisstijl houden of mogen we los? Kortom: eindeloos veel mogelijkheden.

Stijlschetsen animatie

Voorbeeld stijlschetsen voor de animatie van de VZVZ

Gaan we voor een animatie? Dan is de keuze voor de juiste voice-over bijna net zo belangrijk als de animatie zelf. We leggen verschillende stemmen voor die de boodschap kracht bijzetten. We schrijven de copy voor de voice-over en zorgen ervoor dat de intonatie goed is, de timing perfect en alles goed wordt uitgesproken. En dat is best een kunst op zich ;-)

Het resultaat zijn explanimations, infographics, datavisualisaties en one-page explainers die doen wat ze moeten doen: een boodschap overbrengen bij je doelgroep. Tot slot, een aantal voorbeelden uit eigen stal:

 

➜ PWRI Pensioenanimatie

Voor PWRI hebben we als onderdeel van een activatiecampagne een animatie ontwikkeld om deelnemers bewuster na te laten denken over hun pensioen. We stellen hun pensioendromen centraal en nemen ze persoonlijk mee naar een checklist om actie te ondernemen.

➜ NVZ infographics en datavisualisaties

Voor de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen hebben we onderzoeksresultaten verrijkt en gevisualiseerd in een one-page explainer. Op deze manier werd het onderzoek begrijpelijker, toegankelijker voor een breed publiek en opgepikt door verschillende media.

NVZ Imago onderzoek

➜ ABP Pensioencheck

Pensioen is en blijft lastige materie. We hebben het (bijna) allemaal, maar weten we ook hoe ons pensioen ervoor staat? Daarom ontwikkelden in nauwe samenwerking met Cendris de Pensioencheck voor ABP. Een online tool waarmee je snel inzicht krijgt in je pensioensituatie. Door complexe vragen grafische te vereenvoudigen en persoonlijke situaties te visualiseren ontstaat een begrijpelijke tool die doet wat ‘ie moet doen: inzicht geven in complexe materie.

Geen zin om te werken?

Lees meer blogs »

Memes

Memes make the world go round of, nou ja, in ieder geval het internet. Waarschijnlijk kom je memes (spreek uit: miems) geregeld tegen op de twitters of facebook, maar het @screensaviors verzamelt de beste memes voor de marketing-, ontwerp-...

Lees meer

Flag stories

Het design van nationale vlaggen blijft mateloos fascinerend. Elke vlag heeft een geschiedenis en vertelt het verhaal van een land. Om nog maar te zwijgen over hoe gehecht sommige mensen zijn aan bijvoorbeeld het rood-wit-blauw.   Flagstories is een project van...

Lees meer